XII Col·loqui: “Recerca històrica i preservació digital” (25 de maig del 2009)

El Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra i l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, en el marc de l’Aula d’Història del Periodisme “Diari de Barcelona”, convoquen el XII Col·loqui, sota el lema “Recerca històrica i preservació digital”, que tindrà lloc el proper dilluns 25 de maig de 9 a 14 hores a l’Auditori del Campus de la Comunicació-Poblenou de la UPF.

L’objectiu del XII Col·loqui és la trobada i l’intercanvi d’informació i punts de vista entre
investigadors en història del periodisme, investigadors en documentació periodística i
responsables d’arxius, centres de documentació i biblioteques sobre la recerca històrica en periodisme i la conservació dels fons digitals.

El Col·loqui començarà amb la presentació de la Taula de Nova Recerca del Departament de Comunicació de la UPF. Seguidament, hi haurà la ponència de l’investigador Francesc Salgado per parlar de l’ús de fons arxivístics i hemerogràfics en una recerca històrica a partir de l’exemple de l’estudi de l’obra periodística de Manuel Vázquez Montalbán. Finalment, s’obrirà un torn de debat.

La segona sessió s’obrirà amb la ponència d’Eugènia Serra, responsable de Coordinació General de la Biblioteca de Catalunya, per parlar de la preservació digital.

L’acte clourà amb un torn obert de paraules en què podran participar tots els assistentes: públic, conferenciants i ponents.

Presentació i benvinguda (de 9 a 9:30h)
Jaume Guillamet, coordinador Aula Diari de Barcelona

Sessió 1: Recerca històrica (de 9:30h a 11 hores)

- Presentació de la Taula de Nova Recerca del Departament de Comunicació de la UPF
Josep Fernández Cavia, sots-director de Recerca.
Ruth Rodríguez, membre de la Taula de Nova Recerca

- L’ús de fons documentals sobre la recerca de l’obra periodística de Manuel Vázquez Montalbán
Francesc Salgado, Universitat Pompeu Fabra.

- Torn obert
Moderador: Josep Maria Casasús, degà de la Facultat de Comunicació de la Universitat
Pompeu Fabra.

11:00: Pausa

Sessió 2: Preservació digital (11:30 – 13:30 hores)

- La preservació digital, un repte per als propers anys
Eugènia Serra, responsable de Coordinació General de la Biblioteca de Catalunya.

- Torn obert
Moderador: Xavier Tarraubella, director de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.

Organitza:
Aula d'Història del Periodisme Diari de Barcelona