VI Col·loqui: “Història del periodisme: estat de la recerca i ús de les fonts documentals” (26 de maig del 2003)

Els Estudis de Periodisme de la Universitat Pompeu Fabra i l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, en el marc de l'Aula d'Història del Periodisme "Diari de Barcelona", convoquen el VI Col·loqui, sota el lema "Història del periodisme: estat de la recerca i ús dels fons documentals", que tindrà lloc el proper dilluns 26 de maig de 9 a 14 hores a l'auditori de la UPF de la Rambla.

L'objectiu del VI col·loqui és la trobada i l'intercanvi d'informació i de punts de vista entre investigadors en història del periodisme i responsables d'arxius i biblioteques sobre l'estat de la recerca i l'estat dels fons documentals.

El Col·loqui començarà amb una conferència d'Henry Ettinghausen, seguida d'una ponència sobre l'estat actual de la recerca en història del periodisme a Catalunya, posant atenció en assenyalar els aspectes més treballats així com els més desatesos. A continuació, hi haurà intervencions d'investigadors de diverses universitats que exposaran els seus treballs actuals i necessitats documentals.

La segona part consistirà en una ponència sobre l'estat actual dels fons documentals - posant atenció també en els problemes derivats de la concentració de la demanda en determinats períodes i temes, així com en altres poc utilitzats i altrament disponibles per a la investigació -, seguida de les intervencions de responsables de diversos arxius i biblioteques que exposaran les particularitats dels fons que gestionen.

1a. Sessió (9.00 a 10.45 hores)

Conferència: "La investigació de la premsa dels segles XVI i XVII: processos i metodologies", per Henry Ettinghausen. Ponència

Ponència: "L'estat actual de la recerca en història del periodisme", per Jaume Guillamet. Ponència

Presentació dels investigadors:

Susanna Tavera, Universitat de Barcelona. Ponència

Josep M. Figueres, Universitat Autònoma de Barcelona. Ponència

Josep Pich, Universitat Pompeu Fabra.

10.45 hores: pausa

2a. Sessió ( 11.15 - 13.15 hores)

Ponència: "Les col·leccions de premsa i el seu ús en la investigació", per Glòria Porrini. Ponència

Presentació d'arxius i biblioteques:

Lourdes Prades, Biblioteca CEHI. Ponència

Lluís Navarro, Hemeroteca Caixa de Tarragona.

Octavi Vila, Hemeroteca Caixa de Tarragona.

Àngels Esforzado, Institut d'Estudis Ilerdencs.

Maribel Giner, biblioteca Arús. Ponència

13.30 hores: torn obert de paraules.

Moderador: Ramon Alberch, arxiver en cap de l'Ajuntament de Barcelona.

Universitat Pompeu Fabra
Secretaria dels Estudis de Periodisme
La Rambla, 30-32 (Pl. Joaquim Xirau)