IX Col·loqui: “125 anys de La Vanguardia. La documentació al servei de la història d’un diari” (29 de maig del 2006)

Els Estudis de Periodisme de la Universitat Pompeu Fabra i l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, en el marc de l'Aula d'Història del Periodisme "Diari de Barcelona", convoquen el IX Col·loqui, sota el lema "125 anys de La Vanguardia. La documentació al servei de la història d'un diari", que tindrà lloc el proper dilluns 29 de maig de 9 a 14 hores a l'Auditori de la UPF de La Rambla.

L'objectiu del IX Col·loqui és la trobada i l'intercanvi d'informació i punts de vista entre investigadors en història del periodisme, investigadors en documentació periodística i responsables d'arxius, centres de documentació i biblioteques sobre els arxius i fons documentals com a font per a conèixer la història d'un diari.

El Col·loqui començarà amb una presentació per part de Josep Maria Casasús sobre l'estat de la qüestió en la història de La Vanguardia. A continuació, intervindran diversos historiadors que han estudiat els arxius del diari i, seguidament, parlaran investigadors que han treballat a partir de fons personals d'antics directors del rotatiu. Finalment, s'abordarà la qüestió de l'arxiu i fons empresarial de La Vanguardia. El Col·loqui clourà amb un torn obert de paraules en el que podran participar tots els assistentes: públic, conferenciants i ponents.

(9.00 a 9.30 hores)

Salutació i benvinguda
Per Salvador Alsius, degà dels Estudis de Periodisme de la UPF

Presentació del IX Col·loqui
Per Jaume Guillamet, coordinador de l'Aula Diari de Barcelona

Presentació de l'exposició "Diaris de fa 100 anys: exposició virtual del fons hemerogràfic de la biblioteca de la UPF"
Mercè Martínez, Biblioteca de Rambla de la Universitat Pompeu Fabra

1a. Sessió
(9.30 - 10.30 hores)

La història de La Vanguardia a grans trets
Josep M. Casasús, Universitat Pompeu Fabra

Arxius i fons al servei de la història
Pere Voltes, historiador

2a. Sessió
(10.30 - 11.30 hores)

Arxius individuals
Manuel Llanas i Anna Nogué, investigadors

11.30 hores: pausa

3a. Sessió
(12.00 - 13.00 hores)

Arxius i fons empresarials

Carles Castro, professor de la UPF i periodista de La Vanguardia

Carles Salmurri i Mònica Sancho, servei de documentació de La Vanguardia

13.00 hores: torn obert de paraules

Moderador: Xavier Tarraubella, director de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona

Universitat Pompeu Fabra
Secretaria dels Estudis de Periodisme
La Rambla, 30-32 (Pl. Joaquim Xirau)
08002 Barcelona

Ressenya: El IX Col·loqui de l'Aula Diari de Barcelona aborda l'estat de la recerca sobre La Vanguardia

Sota el títol "125 anys de La Vanguardia. La documentació al servei de la història d'un diari", es va celebrar el passat dilluns 29 de maig el IX Col·loqui de l'Aula d'Història del Periodisme Diari de Barcelona a l'auditori de l'edifici Rambla de la Universitat Pompeu Fabra. Prop de 60 persones, entre arxivers, documentalistes, periodistes i investigadors van participar en un col·loqui que va tenir com a principal punt d'atenció l'estat de la recerca en l'estudi del diari de la família Godó.

El degà dels Estudis de Periodisme, Salvador Alsius, i el coordinador de l'Aula Diari de Barcelona, Jaume Guillamet, van ser els encarregats d'obrir el col·loqui. Seguidament, el catedràtic de periodisme Josep M. Casasús va fer una síntesi de la història de La Vanguardia i va dividir els 125 anys del diari en cinc grans períodes o generacions: fundacions (1881-1906); embranzida (1906-1936); maltempsades (1936-1960); transició (1960-1983); i expansió (1983-). L'historiador Pere Voltes es va encarregar de fer un repàs de l'estat dels arxius i fons documentals que s'han utilitzat per estudiar el diari i tot seguit els investigadors Manuel Llanas i Anna Nogué van exposar la seva experiència personal en l'estudi dels arxius personals d'antics directors del diari com Gaziel, en el cas de Llanas, i d'Horacio Sáenz de Guerrero, pel què fa a Nogué.

La segona part del col·loqui va comptar amb la ponència del professor dels Estudis de Periodisme de la UPF i periodista de La Vanguardia Carles Castro que va relatar el seu estudi sobre el canvi empresarial a La Vanguardia en el darrer terç del segle XX i va explicar l'estat del fons empresarial del diari. Després va ser el torn de Carles Salmurri i Mònica Sancho, del servei de documentació de La Vanguardia, que van exposar la situació actual del fons documental del diari a la vegada que van detallar el procés de digitalització que ha seguit el rotatiu i la de creació d'una base de dades digital per a ús de tots els professionals que treballen al diari. Finalment, un torn obert de paraules, moderat pel director de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, Xavier Tarraubella, va servir per cloure l'acte.

Aprofitant l'avinentesa de la celebració del Col·loqui, també es va inaugurar l'exposició virtual "Diaris de fa 100 anys: exposició virtual del fons hemerogràfic de la biblioteca de la UPF de 1888 a 1929", elaborada conjuntament per l'Aula Diari de Barcelona i la Biblioteca de la UPF, amb el suport de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. Mercè Martínez, de la biblioteca de la UPF, va ser l'encarregada de presentar una mostra que pretén oferir una passejada per la Barcelona de finals del segle XIX i principis del segle XX a través de les pàgines dels diaris dipositats a l'hemeroteca de la Universitat.