Transcripció del workshop "El paper dels setmanaris satírics en la transició espanyola"

07/03/2018

Ja està disponible la transcripció del workshop "El paper dels setmanaris satírics en la transició espanyola: El Papus, Por Favor i El Jueves" celebrat el 20 d'octubre de 2017 a la Universitat Pompeu Fabra.

Consulta aquí la transcripció del workshop

En el workshop, organitzat por el Grup de Recerca en Periodisme, van participar José Luis Martín, Maria Iranzo (Universitat de Vàlencia), José Ilario Font i Juan Fermín. El primer d'aquesta seriós de tres workshops, moderada por l'investigador del Departament de Comunicació Francesc Salgado, es va iniciar con la intervenció José Luis Martín, dibuixant, editor i copropietari de El Jueves entre els anys 1997 i 2006. Per a Martín “l'humor gràfic la hi primera esquerda que s'obre en la dictadura”, potser por tractar-se d'un “arma més subtil”.

A continuació Maria Iranzo,, Doctora en periodisme por la Universitat de València i experta en El Papus, va exposar la seva detallada recerca durant el desenvolupament de la seva tesi doctoral. L'experta es va centrar en una aguda anàlisi en profunditat sobre aquesta revista satírica, la més longeva de la transició i probablement la més provocativa. Seguidament, va tenir lloc la intervenció de José Ilario Font, editor de Barrabás, Por Favor i El Jueves entre 1972 i 1977. Ilario va rescatar l'etapa irrepetible que van viure les revistes d'humor prèvia i durant la transició i va aprofundir en el context històric particular d'aquells dies. L'editor, va tancar la seva intervenció animant a les noves generació a crear un nou humor per al context actual.

Finalment, José Fermín Vílchez, responsable de disseny de El Papus (1975) i director de La Codorniz (1978), va exposar la diferència entre uns seminaris satírics i uns altres segons el seu tipus d'humor, aportant a més valuosa informació sobre la seva experiència, anècdotes i el dia a dia en el treball de disseny i adreça de setmanaris satíric. Francesc Salgado, com a moderador de l'acte i abans del torn obert de paraula, va presentar ho projecto Humoristán del com José Luis Martín es promotor. En paraules de Salgado, “un enorme repositori digital de l'humor gràfic a l'abast de tot el món, que guarda memòria que això ha existit i ha estat molt important en aquest país”.