Es publica el llibre “La transición de la prensa. El comportamiento político de diarios y periodistas”

24/10/2018

Sota la coordinació del Dr. Jaume Guillamet, un grup d’onze investigadors del Grup de Recerca en Periodisme (GRP) de la Universitat Pompeu Fabra (Carles Pont, Marcel Mauri, Ruth Rodríguez, Christopher Tulloch, Francesc Salgado, Anna Nogué, David Caminada i Rita Luis), així com de la Universidad de Sevilla (Jezabel Martínez Fabregas) i de la Universidad Carlos III de Madrid (Josep M. Sanmartí), han publicat el llibre La transición de la prensa. El comportamiento político de diarios y periodistas.

L’objectiu de l’obra, editada pel servei de Publicacions de la Universitat de València (PUV), és estudiar el paper dels principals diaris durant la transició espanyola a la democràcia, així com el comportament polític de diaris i periodistes.

La premsa va tenir un protagonisme destacat durant el procés de la transició democràtica a Espanya, que en aquesta obra és analitzat de forma individual en la conducta informativa i política observada pels principals diaris. Per una part, per aquells que ja es publicaven des d'abans de la Guerra Civil, com La Vanguardia Espanyola de Barcelona, ABC, Informaciones i Ya de Madrid, així com els dos principals òrgans del Moviment Nacional en la capital, el matutí Arriba i el vespertí sindical Pueblo, i el franquista El Alcázar. D'altra banda, pels nous periòdics apareguts en els mesos posteriors a la mort del dictador Francisco Franco, com Avui a Barcelona, El País i Diario 16 a Madrid, Deia a Bilbao i Egin en Hernani (Guipúscoa).

El llibre aporta una anàlisi introductòria de les condicions polítiques, legals, judicials i professionals en què es va produir la transició de la premsa, així com reflexions de periodistes i polítics sobre el comportament i la relació entre els uns i els altres. Es completa amb un epíleg sobre els límits i excessos de l'anomenat «parlament de paper».

Aquesta obra s’emmarca en el projecte competitiu “El papel de la prensa diaria en la transición democrática. Cobertura informativa y comportamiento político de periódicos y periodistas – PreTrans”, finançat pel Ministerio de Economía y Competitividad (CSO2012-36774).

Més informació sobre els continguts de l’obra: